7 otázok, ktoré si položte skôr, ako vyberiete eshop systém

ako vybrat eshop system

Vyberáte vhodný eshop systém? Týchto 7 otázok si musíte položiť predtým, ako vyberiete vhodné riešenie pre váš e-shop. Odpovede vám pomôžu pri výbere.

Ak chcete predávať online, musíte si vybrať systém, na ktorom postavíte eshop. V dnešnej dobe je na trhu k dispozícii mnoho dobrých riešení. Pri výbere riešenia pre eshop zohľadnite tie konkrétne typy produktov, ktoré budete ponúkať.

Online predaj sa mení a vyvíja. Napríklad, pred pár rokmi zákazníci nenakupovali prostredníctvom mobilov. Dnes každý dobrý eshopový systém dbá na responzívny dizajn a umožňuje jednoduchý nákup prostredníctvom smartfónu alebo tabletu. Ak chcete ísť s dobou, voľte riešenia, ktoré internetoví užívatelia vyhľadávajú a už používajú.

Ako ďalší príklad uvádzam rastúcu silu content marketingu. Content marketing sa stáva životne dôležitý aj pre eshopy. Pri výbere eshop systému myslite aj na spôsob, ako prepojiť obsah (napríklad blog alebo magazín) s eshopom.

Výberu eshopového riešenia venujte dostatočnú pozornosť. Zohráva kľúčovú úlohu v úspechu či neúspechu vášho podnikania. Pozornosť výberu eshop systému venujte nielen pri rozbiehaní predaja na internete, ale aj pri prechode z jednej platformy na inú. Z vlastných skúseností môžem povedať, že prechod, nie je práve jednoduchý a stojí nemálo času a peňazí.

Ak uvažujete nad výberom vhodného riešenia pre váš e-shop položte si týchto 7 otázok.

Koľko bude eshop systém stáť?

Otázku: Koľko to bude stáť? si položíte medzi prvými. Na trhu nájdete širokú škálu cien eshopových platforiem.
Na jednej strane si môžete vyberať z bezplatných open source riešení a ušetriť. Na opačnej strane sú riešenia na mieru, ktorých cena odzrkadľuje vaše špecifické požiadavky a potreby.

Do online predaja sa púšťajú firmy všetkých veľkostí a s rôznymi rozpočtami. Pri výbere nového eshop systému musíte odhadnúť, koľko si môžete dovoliť platiť za tento softvér každý mesiac. Ak s prevádzkovaním eshopu len začínate a nemáte žiadnu skúsenosť, vytvorte si finančný plán podľa rozpočtu, ktorý do založenia e-shopu plánujete vložiť.

Do celkovej ceny riešenia započítajte aj súvisiace náklady, napríklad cenu za hosting (ak nie je poskytovaný v cene platformy), ceny za rozšírenia a prepojenia s inými softvérmi a podobne.

Ako rýchlo môžem začať?

V niektorých eshopových systémoch postavených na prenájme, môžete začať predávať prakticky hneď. Nasadenie iných riešení môže trvať aj niekoľko mesiacov. Ujasnite si, ako rýchlo chcete začať a koľko času môžete do vývoja investovať.

Myslite aj na to, že eshop platforma je len jedna časť toho, čo znamená predávať online. Nový internetový obchod potrebuje fotky produktov, popisy produktov, texty na stránkach, prepojenie s platobnými bránami, softvérmi atď.

Bude skvelo vyzerať a dobre fungovať?

Úspešný internetový obchod funguje dobre a vyzerá výborne. Pamätajte na to, že zákazníci (a špeciálne zákazníci, ktorí nakupujú prvýkrát), musia mať dôveru k vášmu podnikaniu. Jedným z kľúčových prvkov dôvery je estetika eshopu.

Predstavte si, že sa prechádzate v kamennej predajni. Podlaha v predajni je špinavá, police vyzerajú biedne a zo stien opadáva omietka. Čo si pomyslíte o tejto predajni a jej majiteľovi?

Zanechajte u internetového používateľa príjemný dojem z vášho e-shopu.

V kontexte online obchodu, mať stránky, ktoré vyzerajú skvelo a fungujú dobre často znamená, že máte stránky, ktoré môžete kontrolovať a prispôsobovať. V súčasnosti veľkú úlohu zohráva pri eshopoch optimalizácia pre mobilné zariadenia. Pri výbere platformy pamätajte aj na túto skutočnosť. Responzívny dizajn stránky sa stáva nevyhnutnou funkciou dobrého e-shopu a podieľa sa na výške vášho obratu.

Pomoc pri odpovedi na túto otázku nájdete na „živých“ eshopoch, ktoré bežia na platforme. Nemusíte dlho hľadať. Na väčšine stránok eshopových riešení, nájdete zoznamy zákazníkov, ukážky referencií alebo beta verzie obchodov.
Tieto príklady a ukážky, môžu byť veľmi užitočné pri výbere vášho eshopového systému.

Aká je flexibilita produktového katalógu?

S funkčnosťou a estetikou stránok súvisí flexibilita produktového katalógu. Touto otázkou sa pýtate, či si eshopové riešenie adekvátne poradí so sortimentom, ktorý budete predávať.

Pri výbere eshop systému pamätajte aj na spôsob prezentácie predávaných produktov. Eshop s úzko zameraným sortimentom, môže mať iné požiadavky ako eshop so širokou paletou rôznych tovarových skupín. Vysvetlíme si to na príklade.

Ako príklad úzko špecializovaného obchodu si uvedieme eshop so spodnou bielizňou, napríklad saxana.sk. Eshop má veľa výrobkov v jednotlivých kategóriách, ale nenájdeme tu veľa rozdielov v spôsobe prezentácie, napríklad dámskych „tangáčov“ a pánskych „boxeriek“. Tangáče aj boxerky majú podobné požiadavky na prezentáciu. Takto zameraný eshop nemusí mať nutne veľmi flexibilný katalóg produktov.

Eshop so širokou ponukou športových potrieb si uvádzame ako opačný príklad (napr. insportline.sk). Eshop prezentuje rôznorodú štruktúru radov produktov. Napríklad pri predaji kolieskových korčúľ uvádzate úplne iné informácie ako pri ponuke bežeckého trička, alebo sady činiek.

Odlišnosť v spôsobe prezentácie môže byť napríklad aj v pomere strán fotografií produktov (niektoré produkty potrebujete odprezentovať fotografiami na šírku, iné fotografiami na výšku).

Pri výbere eshopového riešenia sa uistite, či má potrebnú flexibilitu prezentovať všetky vami predávané produkty najlepším možným spôsobom.

Bude spolupracovať s inými softvérmi alebo riešeniami?

Ak sa vám eshop rozbehne a vy chcete napredovať, je pravdepodobné, že eshop systém nebude dlho pracovať sám. Budete ho musieť integrovať s ďalšími softvérovými riešeniami aby ste podnikanie posunuli ďalej.

Napríklad, chcete začať používať výkonnejšie riešenie pre e-mail marketing. Začnete sa zaoberať otázkami typu: Bude jednoduché integrovať toto riešenie s eshopom? Ponúka eshop systém rýchle a jednoduché riešenie pre umiestnenie emailového formulára = zberač kontaktov? Viem eshop jednoducho prepojiť s porovnávačmi tovarov (Heureka, Najnákup, Pricemania…)? Umožňuje e-shopové riešenie prepojenie na váš ekonomický systém (POHODA, Money…)? Môžem ho pripojiť na dodávateľov alebo na prepravnú spoločnosť?

Odpoveďami na túto otázku získate kľúčové informácie, ktoré vám pomôžu zvýšiť výkonnosť, zjednodušiť si prácu alebo podnikanie posunúť na vyšší level.

Dôkladne zvážte možnosti jednotlivých platforiem. Pri výbere myslite aj do budúcnosti. Pozrite si aké appky, rozšírenia a možnosti integrácie ponúkajú. Porovnajte si ceny týchto rozšírení. Konečnú cenu eshopu môžu ovplyvniť nemalou finančnou čiastkou.

Ako vyriešim hosting?

Internetové obchody potrebujú domov. Musia mať hosting.

  1. Ak nemáte potrebné technické zdroje, zručnosti a nechcete sa tomu venovať, zvoľte riešenie kde hosting zabezpečí dodávateľ systému.
  2. Hosting si môžete objednať u spoločností, ktoré takéto služby poskytujú.
  3. Ak disponujete servermi a technickými schopnosťami, zabezpečíte si hosťovanie aj vo vlastnej réžii.

Rozdiely v skúsenostiach a nákladoch spojených s hostingom na prvý pohľad nevidíte. Nezamerajte pozornosť len na finančný aspekt. Pri výbere zohľadnite spoľahlivosť, dostupnosť služieb, pravidelné zálohovanie databáz a rýchlosť servisu v prípade problémov. Pri voľbe novej platformy zvážte i tento aspekt. Chcete predsa predávať. Nechcete niekoľkokrát v mesiaci riešiť „spadnutý“ eshop.

Ako podporuje predaj?

Posledná, ale kľúčová otázka, ktorú si položte. Podstatou eshopovej platformy je pomôcť vám predávať produkty. Alebo inak povedané, uľahčiť marketing a predaj produktov.

Dobrá platforma poskytuje minimálne tieto 4 možnosti:

  1. Možnosti pre cross-selling a up-selling. Pojmom cross-selling (krížový predaj) chápeme aktivity smerujúce k navýšeniu celkovej objednávky odporučením  súvisiaceho tovaru. Napríklad k mobilnému telefónu ponúknete pamäťovú kartu, handsfree a selfie držiak. Pod Up-sellingom (navýšenie predaja) snahu zákazníkovi predať  drahšie riešenie jeho problému (napr. vyšší model výrobku, rozšírenú verziu služby…).
  2. Alternatívu pre podporu email marketingu formou vstavaného e-mailového systému, alebo výhodnejšiu alternatívu: jednoduchú integráciu s poskytovateľom emailových služieb.
  3. V modernom eshope pracujete s obsahom. Hľadajte systém so zakomponovaným priestorom pre blog alebo možnosťou k jeho pripojeniu. Myslite na pridávanie videí v detailoch produktov ako i na možnosť prepojenia produktov s článkami.
  4. Dobrá platforma obsahuje možnosť vytvárať exporty produktov. Napríklad generuje výstupy so všetkými potrebnými informáciami vo forme csv, xml a podobne.

Pri výbere platformy pre eshop narazíte samozrejme aj na ďalšie aspekty. Určite však upriamte pozornosť pri zvažovaní vhodného riešenia pre váš eshop na vymenované faktory. Prajem vám „šťastnú ruku“ pri výbere eshop riešenia.

Napíšte nám do komentov váš názor na existujúce eshop systémy. Pokiaľ sa vám článok páčil, zdieľajte ho.

Rozmýšľate nad založením eshopu? POTREBUJETE PORADIŤ?

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *